torsdag 5 augusti 2010

Tänkvärt om vikt




Varför är folk så beroende av vikt? Jag menar, man kollar i mode tidningar, tillexempel SOLO och Ellos, eller när man läser skvallertidningar så ser nästan precis alla bra ut. I shopping tidningar ser man sällan någon lite mulligare tjej, ser man en tjej i en skvallertidning som ser lagom smal ut i ens ögon så skrivs det något i stil med "Hon har blivigt mullig!".
Ändå undrar folk fortfarande varför ungdomar går in och spyr på toaletten efter att de ätit... Sluta undra. Se er omkring och tänk efter.
För ett par år sedan kände jag för att göra precis samma sak. Men jag kände en urgullig tjej som gjorde så mot sig själv. Hon var tvungen att söka terapi mot sin vilja för att hon fick en ätstörning. Så jag bestämde mig istället för att söka hjälp för min vikt. Jag gick till en läkare, vägde mig, kollade min längd och fick råd. Jag vägde -- kilo och var 1,64 cm lång. Folk blir chockade när jag berättar det. Tydligen så är det omöjligt i deras ögon. Hur som helst, jag fick råd av läkaren - rör på dig mycket, ät enligt tallriksmodellen och ta endast 1 portion per måltid. Självklart skulle jag också äta mellanmål osv.

På en månad gick jag ned 1 kilo. Den första månaden.
Det har gått ca 4 månader. Det är snart dags att kolla upp min vikt igen, om ca 1 månad. Jag vet med all säkerhet att jag gått ner i vikt. Mitt ansikte är smalare, armarna med, mina byxor åker av hela tiden och jag har fått mer former.
Okej, jag erkänner, jag följde inte hennes råd exakt, men när jag fick höra min vikt och vad som krävdes för att gå ner 30 kilo så tänkte jag till lite mer. Jag slutade äta sent på kvällen, jag började röra på mig oftare, jag åt något nyttigare och mindre, slutade också att små äta. Klart att det fanns helger som jag åt gott, men jag åt inte alltid mycket.

Det jag menar är att man ska sluta tänka på vikten. Så länge man trivs med sitt utseende så ska man strunta i vikten, om det inte är farligt såklart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar